Metodele tradiţionale de evaluare sunt denumite atsfel datorită consacrării lor în timp ca fiind cele mai des utilizate.
Din aceasta categorie fac parte:
probele orale;
probele scrise;
probele practice;
Metodele complementare de evaluare,
observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevilor;
investigaţia;
proiectul;
portofoliul;
autoevaluarea.
După modul în care se integrează în desfăşurarea procesului didactic, evaluarea poate fi de trei tipuri:
Metodele complementare de evaluare,
observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevilor;
investigaţia;
proiectul;
portofoliul;
autoevaluarea.
După modul în care se integrează în desfăşurarea procesului didactic, evaluarea poate fi de trei tipuri:
1. evaluare iniţială : se realizează la începutul unui nou ciclu de învăţare.
2. evaluare formativă : însoţeşte întregul parcurs didactic, realizându-se prin verificări sistematice ale tuturor elevilor asupra întregii materii.
3. evaluarea sumativă : se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de instruire.
Paşii în elaborarea unui test de evaluare:
1.Proiectarea matricei de specificaţii;
2.Stabilirea competenţelor specifice/subcompetenţelor care urmează să fie evaluate;
3.Elaborarea obiectivelor de evaluare, derivate din subcompetenţele evaluate;
4.Alegerea tipului de itemi şi construirea itemelor;
5.Elaborarea baremului de corectare; Elaborarea schemei de notare.
2. evaluare formativă : însoţeşte întregul parcurs didactic, realizându-se prin verificări sistematice ale tuturor elevilor asupra întregii materii.
3. evaluarea sumativă : se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de instruire.
Paşii în elaborarea unui test de evaluare:
1.Proiectarea matricei de specificaţii;
2.Stabilirea competenţelor specifice/subcompetenţelor care urmează să fie evaluate;
3.Elaborarea obiectivelor de evaluare, derivate din subcompetenţele evaluate;
4.Alegerea tipului de itemi şi construirea itemelor;
5.Elaborarea baremului de corectare; Elaborarea schemei de notare.
•Teoria şi practica evaluării evidenţiază mai multe criterii pe baza
cărora pot fi
clasificaţi itemii. Unul din criteriile
cel mai des utilizate este acela al gradului de
obiectivitate oferit în
corectare. În funcţie de acest criteriu, itemii pot
fi clasificaţi în
trei mari categorii :
-itemi obiectivi;
-itemi semiobiectivi;
-itemi subiectivi (cu răspuns direct ).
-itemi obiectivi;
-itemi semiobiectivi;
-itemi subiectivi (cu răspuns direct ).
Itemii
obiectivi asigură un grad
de obiectivitate ridicat în măsurarea rezultatelor şcolare şi testează un număr mare de
elemente de conţinut într-un interval de timp
relativ scurt. Răspunsul aşteptat este bine determinat, ca şi modalitatea de notare a
acestuia.
Itemii semiobiectivi permit ca răspunsul aşteptat să nu fie totdeauna unic
determinat, modalitatea de corectare şi notare inducând uneori mici diferenţe de la un corector la altul. Aceştia testează o gamă mai variată
de capacităţi intelectuale, oferind în acelaşi timp posibilitatea de a
utiliza şi materiale auxiliare în
rezolvarea sarcinilor de lucru propuse.
Itemii
subiectivi(cu răspuns deschis) solicită
un răspuns amplu, permiţând valorificarea capităţilor creative ale elevilor. Aceştia sunt relativ uşor de construit, principala
problemă constituid-o modul de elaborare a
schemei de notare astfel încât să se poată obţine unitate şi uniformitate la nivelul
corectării
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu